„Cărți pentru întreaga familie”
CONTUL MEUIntră în cont
COȘUL MEU0 produse
Caută

Edituracasa.ro - Blog

Recomandarile psihologului



Colecţia Hoinari prin anotimpuri

 
 
articol de Adina Botiş – Preşedinte APCAR
            
 Toți specialiștii recomandă să petrecem cât mai mult timp cu copilul, dar la fel de important este și ceea ce facem cu copilul, calitatea interacțiunii părinte-copil. 
Cititul în perioada preșcolară reprezintă o modalitate foarte bună de relaționare deoarece are mai multe funcții: este o activitate interactivă și este o oportunitate pentru dezvoltarea abilităților cognitive, socio-emoționale și chiar motrice. Având în vedere faptul că în perioada preșcolară se dezvoltă obiceiurile în comportament, cum ar fi obiceiurile de petrecere a timpului liber sau cele alimentare, este foarte important ca cititul să fie introdus cât mai de timpuriu.
Colecția “Hoinari prin anotimpuri” oferă această posibilitate datorită simplității ei ceea ce o face accesibilă și copiilor cu vârste de 1,6-2 ani; în timp, expunerea copilului în mod repetat la acest gen de activitate îi va deschide apetitul pentru citit. Astfel cartea devine un instrument în mâna părinților care doresc să dezvolte abilitățile copiilor. Pentru a putea valorifica potențialul cărții, vom prezenta mai jos câteva recomandări pentru părinți, care să îi ghideze în interacțiunea cu copiii:
 
Recomandări pentru dezvoltarea abilităților cognitive:

Denumiți împreună cu copilul obiectele, acțiunile, culorile, categoriile;

 
Recomandări pentru dezvoltarea abilităților emoționale:

Întrebați copilul cum se simt personajele (ex. Este trist sau bucuros?) și imitați apoi împreună expresia facială (ex. Hai să vedem cum arată fața noastră atunci când ne simtim triști?)
Pentru o mai bună înțelegere a emoțiilor întrebați copilul de ce crede că se simte așa un anumit personaj
Întrebați copilul când s-a simțit și el așa?
Pentru a-l ajuta să înțeleagă mai bine comportamentul celorlalți întrebați copilul ce crede că urmează să se întâmple (ex. Tu ce crezi că va face acum domnul din imagine?

 
Recomandări pentru dezvoltarea abilităților sociale:

Vorbiți pe rând și ascultați-vă reciproc fără a întrerupe copilul
Pentru dezvoltarea jocului simbolic, puneți în scenă situațile din carte care vi se par amuzante sau pe care copilul nu le înțelege și imitați comportamentele personajelor; aminiți-vă faptul că învăţarea observaţională (Bandura, 1977) este mecanismul care stă la baza modelării comportamentului
Identificați împreună cu copilul consecințele unui comportament (ex. Ce crezi că se va întâmpla acum?)
Identificați consecințele emoționale unui comportament (ex. Cum crezi că se simte băiatul pentru că fetița nu îl lasă și pe el să își ia mâncare?
Respectați regulile stabilite, cum ar fi cele legate de încheierea activității (ex. Mai citim 2 pagini, iar apoi mergi la culcare)

 
            Recomandări pentru dezvoltarea abilităților  motrice:

Punerea în scenă prin imitarea acțiunilor din carte ajută și la dezvoltarea motrică

 
În tot acest timp amintiți-vă faptul că învățarea neintenționată, sub formă de joc, este cea mai bună formă de învățare pentru copii. Lăudați copilul pentru fiecare reușită, iar dacă nu știe, ajutați-l; o atitudine critică, de dezaprobare, îl va face să renunțe la citit.
 




Înapoi

Newsletter