„Cărți pentru întreaga familie”
CONTUL MEUIntră în cont
COȘUL MEU0 produse
Caută

Edituracasa.ro - Blog

Iarna în fotografia de peisaj



Sfârșitul de săptămână bate la ușă, motiv de bucurie pentru toată lumea, dar și un bun prilej de a petrece timpul în mod creativ. Pentru acest weekend vă propunem o ședință foto, cu un „model” pe care nu-l prea mai prindem pe la noi prin țară, decât în vizite foarte scurte… iarna. Așadar, lăsați confortul locuinței, puneți-vă aparatul foto pe umăr și ieșiți la o plimbare prin pădure, la munte, chiar și prin oraș, iar noi vă vom da câteva sfaturi despre fotografiera peisajelor hibernale, din cartea Fotografia urbană și de peisaj, de Enczi Zoltán și Richard Keating.„Peisaje cu zăpadăCu toate că zonele acoperite de zăpadă sunt întotdeauna spectaculoase, nu este indiferent când ajungeţi la locaţie. Astfel de peisaje sunt cu adevărat frumoase (pădurea, de exemplu) când zăpada de pe crengile copacilor este proaspătă. Şi condiţiile de iluminare sunt decisive. Puteţi  conta pe fotografii frumos colorate doar când soarele nu este acoperit, fiindcă lumina soarelui dă prospeţime culorilor, strălucire zăpezii, iar cerul este tot atunci mai spectaculos. Din cauza soarelui se topeşte însă foarte repede zăpada depusă pe crengile copacilor şi veţi avea la dispoziţie cel mult câteva ore sau câteva zile (pe ger) pentru a prinde momentul perfect. Încercaţi să fiţi primii în locaţia aleasă, pentru că urmele de paşi din zăpada proaspătă vă pot distruge atmosfera imaginilor. (…) Temele spectaculoase depind în mare parte de starea vremii. Pe vreme bună puteţi încerca peisaje, pe vreme cu ceaţă se pot aborda în principal subiectele mai apropiate, detaliile de peisaj fiind imposibil de realizat. Pe vreme cu soare peisajul se umple de culoare. Combinând albastrul cerului cu albul zăpezii şi cu verdele brazilor veţi putea crea imagini excelente, cu un aer optimist.ExpunereaPeisajele cu zăpadă nu sunt subiecte uşor de măsurat. Zăpada plină de reflexii şi umbrele creează diferenţe de tonalităţi atât de puternice încât nici cel mai performant aparat digital nu le poate procesa bine: se vor pierde umbrele mai întunecate sau detaliile fine ale zăpezii. Dar acest lucru nu reprezintă o problemă deosebită, căci în astfel de imagini mai abstracte detaliile sunt înlocuite de atmosferă. Setaţi corecţia expunerii (de regulă cu o valoare în plus faţă de valorile măsurate) sau folosiţi valorile măsurate pe un grey-card. Puteţi să vă aşteptaţi la imagini clasice, colorate doar în lumină uniformă; contralumina va oferi o atmosferă grafică abstractă.Aspecte digitaleLa reglarea balansului de alb trebuie să vă „luptați” în primul rând cu nuanţele albăstrui ale umbrelor. Dacă aparatul este setat pe modul automat şi subiectul este în umbră, nu vor fi probleme. Coloraţia este eliminată de aparat (deşi trebuie reţinut că aceste nuanţe albastre arată bine din când în când). Dacă aveţi atât zone umbrite cât şi zone iluminate de soare, orice setare de WB aţi alege rezultatul nu va fi niciodată perfect (setarea sincronizată cu umbrele rezolvă doar parţial problema, fiindcă în acest caz zonele iluminate de soare vor fi prea gălbui). Rămâneţi deci la setarea de lumina soarelui, dar la alegerea temei fiţi atenţi ca cele mai importante subiecte să fie în zone iluminate.În lumina puternic strălucitoare a soarelui, cea mai deranjantă „boală” a compactelor digitale este că din cauza luminii prea puternice nu se mai vede aproape nimic pe display. La aparatele care dispun doar de LCD extern va fi mai problematic, pe când la cele care au şi vizor sau la DSLR-uri nu vor fi dificultăţi. La aparatele cu display rezolvarea poate fi umbrirea acestuia cu ajutorul palmei, care va ajuta un pic. La vizorul optic şi cel electronic lumina este blocată de un cauciuc montat pe ocular. Dungile de pe ecran care apar la lumină puternică şi la reflexii nu vor afecta, de regulă, imaginea în sine.”Din colecția Universul fotografiei digitale vă mai recomadăm și volumele Fotografia de călătorie, Ghidul fotografiei de produs sau Fotografierea copiilor.   Carmen Popa




Înapoi

Newsletter