„Cărți pentru întreaga familie”
CONTUL MEUIntră în cont
COȘUL MEU0 produse
Caută

Edituracasa.ro - Blog

Descoperă pictura pe sticlă!



Dacă în trecut icoanele pe sticlă erau realizate doar de către călugări, în zilele noastre iconografia a devenit o tehnică pe care o practică și oamenii de rând. Cartea Ghid de iconografie, semnată de M. Győrffy Anikó și tipărită de Editura Casa, este un manual practic pentru toți cei care doresc să deprindă această artă.   Cartea se adresează atât începătorilor cât și celor inițiați. Pas cu pas, ghidul dezvăluie în ce constă perspectiva inversă, care este rolul luminii, rolul cromaticii în iconografie, care sunt culorile de pământ şi cele divine, cum se realizează tehnicile de poleire şi tehnica şerlac, cum se combină culorile, cum se pictează în amănunt o icoană. Pentru cei interesați să cumpere cartea, redăm mai jos un scurt fragment din Ghid de iconografie, de M. Győrffy Anikó. „Tehinici de poleire - Poleirea are un trecut de peste şapte mii de ani. Cam de atunci oamenii îşi decorează cu un strat fin de aur obiectele care reprezintă o valoare deosebită pentru ei. Poleirea este una dintre tehnicile cele mai vechi ale picturii pe panou de lemn. (…) Există mai multe tehnici de poleire, din care sunt prezentate în continuare cele mai frecvent utilizate: tehnica şerlacului; amestecul pe bază apoasă; poleirea bolus; tehnica assist.Tehnica șerlacului - Să utilizăm un vernis șerlac închis la culoare, deoarece acesta conferă o suprafaţă galben-aurie fondului auriu şi acoperă micile defecte.Materiale: 200 g șerlac dizolvat într-un litru de alcool de 98 de gradeProces: conturul suprafeţei de poleit trebuie însemnat prin incizareÎnsemnarea trebuie efectuată chiar dacă desenăm cu mâna liberă modelul pe panou; în caz contrar, desenul va fi poleit în totalitate. „În cazul icoanelor, procesul Întrupării începe prin poleirea luminii. Icoana începe cu poleirea harului creator şi se finalizează cu – linia limitatoare – poleirea harului sfinţitor”, scrie P. Florenski. Cu o pensulă lată se aplică şerlacul în mod uniform pe suprafaţa de poleit. După un scurt timp de uscare, se repetă operaţia, dar cu pensulare în direcţie perpendiculară pe stratul anterior. Suprafaţa se va dizolva uşor cu alcool de aproximativ 40 de grade (poate să fie şi băutură spirtoasă, de exemplu pălincă de caise, rom etc.), după care se aşază foiţa de aur şi se apasă prin tamponare uşoară. Având în vedere că alcoolul se evaporă foarte repede, iar foiţa de aur nu se lipeşte pe suprafaţa uscată, alcoolul se va aplica numai pe o porţiune mică a suprafeţei. Deficienţele pot fi completate dacă trecem pensula înmuiată în alcool încă o dată peste suprafaţa de poleit. După finalizarea poleitului, cu o pensulă moale se va înlătura surplusul de foiţă de aur. În timpul poleirii, trebuie acordată o atenţie deosebită la aplicarea foiţelor de aur, care nu se vor aşeza strâns una lângă alta, ci cu o suprapunere de câţiva milimetri între două foiţe. Această porţiune nu se va lipi, dar este necesară pentru a obţine o suprafaţă continuă.”Din aceeași categorie, recomandăm cititorilor noștri pasionați de pictură sau desen: Bazele anatomiei artistice,  Peisaje în acuarelă, Tehnici de realizare a portretului, Să pictăm flori în acuarelă și Bazele desenului.




Înapoi

Newsletter